neděle 4. listopadu 2018

Recenze: Lék pro sebevrahy (RC)

Autor: Luboš Polívka
Nakladatelství: Backstage Books
Rok vydání: 2017
Počet stran: 156
Anotace: Příběh mužského (anti)hrdiny, kterak se (ne)snaží vzepřít osudu, depresím, alkoholismu, zakázané touze a sklonům k sebevraždě… Přímá próza s kostrou mozaiky jako vhled do lidského vědomí, podvědomí a nevědomí, jejíž střípky se nakonec všechny sjednotí v jeden neklidný, tepající obraz života.
Pár slov o autorovi: Rodák z malé vesničky na Tachovsku, nyní žijící v Plzni. V debutu Detektiv představil svůj groteskně-realistický, civilně fantaskní styl v pěti povídkových příbězích. Román Lék pro sebevrahy zabrnkal na vážnější notu autorova nitra. Svět podle Goata je souborem deseti povídek napříč žánry, ve kterých se vydáváme od středověku po budoucnost, od komedie po krimi a od věku jinošství až po posmrtný život. V budoucnu se chystá pokračování Detektiva s názvem Salašník.
*
Ještě jednou bych chtěla poděkovat autorovi, za poskytnutí recenzního e-booku. Na tuto knihu jsem se velmi těšila, protože mě zaujala svou anotací i ukázkou na webových stránkách prodejce.
*
Kniha se rozděluje do tří částí, které spojuje hlavní hrdina. Vývoj hlavního protagonisty sleduje čtenář na 156 stranách knihy rozdělených do třech částí. První kapitola se nazývá smrt, druhá život a třetí zrození.
*
Hlavní postava byla pro mě trošku oříšek. V první části knihy jsem si ji nikterak neoblíbila a nevytvořila jsem si k ní žádný vztah. Ačkoliv byl děj i myšlenkové pochody hlavního hrdiny zajímavé, nesoucítila jsem s ním. Postava je silný alkoholik, kuřák pracující ve firmě zamilovaný do jedné ze svých kolegyň, o jejíž pozornost soupeří s jiným spolupracovníkem.
Naopak ve druhé části se postava čtenáři více otevřela a odhalila problémy, které jsou spojeny s odcizením od rodiny a nadcházejícím stářím. Druhá část knihy byla podle mého názoru nejlepší a užila jsem si ji nejvíce. Je zde dobře vidět vývoj a změny, kterými hrdina prošel. Jedná se dle mého názoru o velké plus v příběhu.
*
Jak už název napovídá, hlavním námětem je sebevražda. Mimo jiné se zde autor věnuje aktuálním tématům a každodenním problémům většiny populace, jako je například stereotypnost života a jiné. Autor zde provádí zajímavé úvahy vhodné k zamyšlení. Myslím, že se jedná o povedeně zpracované aktuální problémy společnosti. Skrz hlavního hrdinu sleduje čtenář překážky života, se kterými se mnohdy ztotožní.
*
To sakra ne! Život nejde dál, ale točí se dokola, všechno se opakuje, pěkně dokulaťoučka jako smyčka.
(str. 74)
*
Kromě hlavního protagonisty zde vystupuje větší množství vedlejších postav jako jsou například kolegové z práce. Líbilo se mi, že autor v samostatných kapitolách uvedl příběh těch nejdůležitějších. Jednalo se o zajímavé zpestření celého příběhu. Mezi mé favoritky samozřejmě patřila Elizabeth Bennetová. Jediné, co mě zarazilo, bylo právě její jméno. Všechny postavy mají jména česká, a ačkoliv je Elizabeth podle všeho ze zahraničí, její jméno zkrátka působilo v textu jako pěst na oko.
*
Trošku mě překvapilo, že ačkoliv byly okolní postavy vykresleny kromě svého příběhu, povahou i lehce popisově, hlavní hrdina zůstává čtenáři skryt. Jeho vzhled si čtenář musí domyslet sám. Nejedná se zrovna o věc, kterou bych v knihách preferovala, avšak z autorova popisu chování postav si čtenář dokáže velice živě představit, jak by zhruba mohly vypadat.
*
Jsem okouzlován poetičností této a vlastně všech fabrik a továren. Velkolepostí šedých továrních hal. Stylovostí stejnofirmokrojů. Ostražitostí šéfů a vedoucích. Inteligencí pracovníků…
(str. 10)
*
Jazyk je vesměs spisovný, autor zde používá místy hovorové výrazy, a ne příliš typické slovní obraty, které však dostatečně dobře vystihují danou situaci.
*
Na rozdíl od sbírky povídek, kterou jsem četla jako první od tohoto spisovatele, je styl psaní lehce jiný. Autor se mimo přímé řeči soustřeďuje na úvahy postav a jejich myšlenkové pochody. Kniha rovněž obsahuje několik částí, které se odehrávají v hlavě hlavního hrdiny. Za zmínku podle mě stojí část s kočkou. Když jsem se dostala k této části vyprávějící o snu hlavního hrdiny, byla jsem v šoku. Takový reálný barvitý popis, kdyby se autor tohoto stylu držel po celou dobu knihy, mohl příběh více zpestřit a ve čtenáři tak probudit více emocí.
*
Na každém přechodu jsem si představoval, že mě srazí auto. Pokaždé, když jsem byl na poště, jsem čekal, že ji někdo přepadne; vlastně by ji chtěl jen vyloupit, ale já bych se mu nějakým nešťastným způsobem znelíbil… Nebo by mu jen náhodou vystřelila zbraň.
(str. 46)
*

Podle mého názoru se jedná o velmi povedenou knihu. Autor zde probírá aktuální témata určená k zamyšlení. V příběhu vystupují postavy, které čtenář běžně potkává se svém životě. Místy jsou však myšlenkové pochody hlavního hrdiny zmatené, a ne vždy pochopené. Některé části odehrávající se v hlavě jsou zbytečně matoucí a myslím si, že do příběhu nepřidaly nic nového. I tak si kniha odnáší zasloužených 3,5/5.
*
*
Zdroj obrázků: 1,2,3