Recenze: Škola dobra a zla (1)

Autor: Soman Chainani
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2014
Počet stran: 416
Žánr: Fantasy, Young-adult, Fairy Tales
Anotace: Sophie čekala celý život na to, až ji unesou… Tak začíná kniha Škola dobra a zla. Sophie pochází z městečka, ze kterého se pravidelně jednou za čtyři roky ztrácí dvě děti. Všeobecně se tvrdí, že je unáší tajemný školník a že na Škole dobra a zla pak studují. Jedno dítě je předurčeno stát se kladnou pohádkovou postavou a druhé zápornou. Všem dětem tajemný školník nahání strach a nepřejí si, aby je unesl. Jedinou výjimkou je Sophie – ta se už nemůže dočkat, až z města zmizí, čeká totiž, že se z ní stane pohádková princezna. Ale co když se školník splete a místo do Školy dobra ji umístí do Školy zla?
Pár slov o autorovi:  Soman Chainani je indicko-americký spisovatel a filmař, známý pro jeho dětské knihy, především se pak proslavil trilogií Školy dobra a zla, kterou u nás v srpnu 2014 vydá nakladatelství CooBoo. Navštěvoval Harvard University, kde absolvoval summa cum laude (latinské studijní specializace) v angličtině a americké literatuře. Po maturitě odešel na Columbia University, kde se podílel na jejich MZV filmovém programu. (zdroj)

*
Na tuto knihu jsem se velmi těšila, jelikož má na goodreads vysoké hodnocení. I anotace vypadala slibně. Převyprávění pohádek tzv. fairytale retelling se stalo dalším hitem, stejně jako kdysi upíři (Twilight) a zvrácené romanťárny (Fifty Shades).
*
Jednou za dvě stě let unese velký zlý vlk alias školník dvě děti z města Galvadonu - jedno hezké, hodné, naprosto dokonalé a druhé ošklivé a zlé. Tyto dvě děti se poté objeví v knihách jako postavy ze známých pohádek. Sofie se celý svůj život připravuje na to, že ji školník unese a bude studovat ve Škole dobra, aby se z ní stala řádná princezna. Naopak Agáta ze hřbitova nechce být unesena do Školy zla, jelikož odmítá být čarodějnicí. Nečekaná zápletka, kdy školník poplete děvčata - Agátu pošle do Školy dobra, kdežto Sofie začne studovat ve Škole zla. Obě dívky chtějí zpátky domů, nebo si aspoň prohodit školy. Kdo to kdy viděl, aby krásná Sofie studovala mezi ježibabami.
*
Jak jsem zmiňovala na knihu jsem se těšila a poněkud mě zklamala. Abyste rozuměli, téma a zpracování je opravdu zajímavé. Nápad se kterým autor přišel není jedinečný, protože s knihami o pohádkách se roztrhl pytel, přesto  měl něco do sebe. Klasické škatulkování, kdy princezny se musí jen usmívat, vypadat dobře, jsou hloupé, neschopné a jen čekají až je princ zachrání je tu popsán do puntíku přesně. Ošklivé čarodějnice, které vždy prohrají, jsou shrbené, vrásčité s černou kočkou - zkrátka pohádky tak jak je známe. Myslím si, že se autor trefil do černého, jelikož právě ono škatulkování je častým námětem k diskuzím. Proč je vlastně tak těžké vytvořit silnou samostatnou hrdinku pohádkovské knihy či filmu.
*
Když už mluvíme o tom zpracování, poněkud pokulhával děj. I když autor zpracoval dobře rozdělení a popis postav, sem tam střídání pohledů ještě nebylo tak špatné, jako vleklé dialogy o ničem. Poslední kapitoly jsem vyloženě přeskakovala, jelikož se tu vedly sáhodlouhé diskuze. Neustále se dobro přelévalo ve zlo, řešily se morální dilemata - proč musí princezna jen dobře vypadat. Jde o to, že tato témata se řeší prakticky celou knihu a závěr nepřinese nic nového. Kromě filozofických úvah, neustálého omílání toho samého, se tu naskytne i menší akce, která se však opět zvrhne v několika stránkové kecání o ničem.
*
Líbil se mi však popis hodin a vyučování předmětů se zajímavými názvy. Mrzelo mě, že autor více nerozvedl studium na obou školách, kdy mě zamrzelo, že popisy vyučovaných hodin byly velice omezené. Některé části bych však byly nedostatečné, například Agátino prozkoumávání školy, kdy autor zabrousil na zajímavé téma pomocníků zlých a dobrých hrdinů, ale dále se mu nevěnoval, což je podle mě velká škoda. Rozhodně bych rozvedla více historii předchozích studentů na škole - například Sněhurky, Popelky, Zlé královny a dalších. To, co by knihu mohlo učinit zajímavou autor spíše upozadil a soustředil se na nezajímavé části a hlavně na milostnou zápletku.
*
Samotný závěr knihy byl zbytečně moc zdlouhavý, posledních sto stran, možná i více, se dalo smrsknout tak zhruba do dvaceti. Jak říkám, opět tu byly naprosto zbytečné ukecané dialogy. Tak či onak mě kniha zklamala. Děj byl ke konci fakt slabý, to co se na knize dalo vyzdvihnout bylo v pozadí.
*
3/5

*