čtvrtek 12. prosince 2013

Autor: Jan Pavel
Nakladatelství: Slovart
Rok vydání: 2013
Počet stran: 247
Anotace: Ze soukromé prominentní školy jsou uneseny dvě děti. Již od první chvíle je jasné, že byl tento čin dlouho a důkladně plánovaný. Proč se ale únosce neozývá se svými požadavky? A půjde tu opravdu o peníze? Když konečně dorazí dopis s instrukcemi, jsou o tom již přesvědčeni všichni členové vyšetřovacího týmu. Jen mladý poručík Richard si stále není jistý. Má pocit, že se za pomyslnou oponou případu odehrává ještě něco jiného. Něco znepokojivějšího. Něco závažnějšího. Ale co může být zrůdnějšího než ohrožovat životy nevinných dětí? A podezření mladého poručíka kriminálky se potvrzuje ve chvíli, kdy je jedno z dětí nalezeno v zuboženém stavu ještě před předáním výkupného. Nic není, jak se původně zdálo. Následné události totiž roztáčejí kolotoč nepředstavitelných zvratů a odhalení, které sahají až do nejvyšších pater společenské smetánky a nezůstanou bez následků ani pro mladého kriminalistu.

Pár slov o autorovi: Jan Pavel absolvoval Konzervatoř Jaroslava Ježka (obor tvorba textu a scénáře). Pracoval jako novinář, posléze jako scénárista komerční televize. V současné době je redaktorem Nakladatelství Slovart. Jeho povídková kniha Zbytečnost (2009) byla přeložena do angličtiny a portugalštiny. Žije v Praze.
ISBN 978-80-7391-804-0
*
Děkuji knihkupectví knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
*

Po dlouhé době jsem se opět vrhla na detektivky. Vybrala jsem si jednu od českého autora, ale moc jsem od knihy neočekávala. Nakonec mě děj mile překvapil.
*
zdroj
Hlavním vypravěčem celého příběhu a zároveň řešitelem případu je kapitán Roman Richard.
Roman je bývalý novinář, který se nakonec dal k policii. Celý případ únosu dětí je pro něj velmi silný emoční zážitek, protože i on má malou dcerku, o kterou se bojí. Nemůžeme se proto divit, že vše bere až moc vážně a snaží se za každou cenu pomoci. Často si představuje, jak by bylo mu, kdyby uneseným dítětem byla právě jeho malá nemocná dcerka. Strach, že by se dětem mohlo něco stát, ho neustále žene kupředu, a proto se po celou dobu vyprávění téměř nezastaví.
Několik kapitol je zachyceno i z pohledu unesené dívky - Ester. Dívku sžírá neustálý strach a obavy, co se s ní bude dít. Uvidí někdy své rodiče? Zemře? Co s ní má únosce v plánu?
*
zdroj
Každý den vyzvedává Ester ze školy její maminka. Když v onen den ovšem nastoupí do auta zjistí, že se jedná o past. Žena za volantem je ve skutečnosti muž v paruce, který ji a jejího kamaráda Maxe právě unesl.
Případ dostane na starosti Roman Richard, protože si to Esteřin otec - bývalý Romanův kamarád Joachim - přeje. Roman se dá ihned do vyšetřování, ale pachatel byl důkladný a policie nemůže dlouho najít žádnou stopu. Čekají až se únosce se žádostí o výkupné ozve. Ester mezitím prožívá nejhorší okamžiky svého života.
*
Pokud se jedná o české autory, jsem velmi skeptická a málokdy od knihy očekávám, že mě opravdu nadchne. I u této knihy jsem myslela, že se bude jednat o jednoduchou a průměrnou detektivku. Musím ovšem uznat, že jsem se spletla.
*
Už po několika stránkách jde autor rovnou k věci a dokonce poodhalí i jméno únosce. Když jsem zjistila, že policie hledá muže jménem Zdenos Rokos, nemohla jsem se nesmát. Ačkoliv samotnému únosci se jméno líbí a považuje je za zvučné, já osobně jsem jméno považovala spíš za podivné. Rokos je zvláštní typ člověka. Jeho profil zločince vůbec neodpovídá profilu jiných pachatelů. Je průměrný a nikdy neměl žádné problémy. Rokose jsem si moc neoblíbila, jelikož z jeho pohledu je vyprávěno málo kapitol a tak nemá čtenář možnost nahlédnout do mysli zločince. Díky tomu jste také napnutí a sledujete všechny jeho činy s hrůzou, stejně jako malá Ester.
zdroj
Ester a její vyprávění bylo trochu komplikovanější. Na jednu stranu vypráví a používá slova jako dospělá,
naopak nosí pouzdro s barbie. Ester byla v některých částech až moc vyspělá, v některých se ale chovala jako desetiletá. Nemohla jsem si udělat reálnou představu ani o ní, ani o jejím věku.
Za zmínku také stojí Esterčin otec Joachim, jeho konkurent Rajchrt a Romanova nová přítelkyně Eva.
*
Děj je rozdělen na tři části. V první se seznámíme s případem a sledujeme jeho pomalý vývoj. V druhé části je vysvětlen Románům příběh a důvod, proč si tak moc celý případ bere k srdci. Ve třetí závěrečné části případ vrcholí.
Nejzajímavější byl samotný závěr celé knihy, kdy jsem po dočtení jenom seděla a koukala. Vážně? Opakovala jsem. Autor mě překvapil! Závěr bych ohodnotila jako naprosto bombastický!
*
Knihu hodnotím jako 4/5, protože některé části knihy byly slabé. Ale konec byl naprosto skvělý!