Social Icons

neděle 17. srpna 2014


Čeští autoři to nemají lehké! (1/2)



Pokud se řekne "český autor", kdo vás napadne jako první? Karel Čapek? Božena Němcová? 
Někteří z vás jsou schopni vyjmenovat doposud žijící české autory, kteří aktivně píši, ale když se tak rozhlédnu kolem a zeptám se někoho, jestli zná žijícího české autora, odpověď je jasná - ne!

Jen tak na okraj... Pokud by některému z uvedených bloggerů vadila citace jeho recenze, stačí napsat do komentářů. U všech recenzí je vždy uveden autor s odkazem na blog.

Hlavní problém je v tom, že většina mých vrstevníků nečte a když už nějakou tu knihu otevře, jedná se pouze o povinnou četbu. (lepší jak nic) Pokud se nad tím zamyslím, většinu potenciálních čtenářů českých knih právě povinná četba odradí. Jen se někoho zeptejte, jak se ti líbila Babička? Četl jsi F.L.Věk? Ovšem, že nečetl. Nechci kritizovat povinnou četbu, ale kdybych si měla představit, že jsem předtím žádného žijícího českého autora nečetla, představovala bych si styl jejich psaní a lá Jirásek - dlouhé roztahané popisy, které mě prostě nebudou bavit.

Další problém je i v tom, že většina našich potenciálních autorů knihu nikdy nevydá. Když se však podívám do zahraničí, kolikrát se divím, že takový blábol někdo vydal. U nás je prostě těžší se prosadit. Někdy se autorovi poštěstí knihu vydat, avšak někteří na něj nahlíží způsobem - to si určitě zplatil! má v nakladatelství známého, to je jasný, jinak by tu knihu nikdy nevydal!

Nedávno jsem půjčila knížku jedné skvělé české autorky určitě uhádnete jméno :) své kamarádce. Když uviděla, že knížka není od zahraničního spisovatele, podívala se na mě stylem, a to je ta skvělá knížka, o které pořád mluvíš? Ano to je ona! Chtěla jsem zakřičet. Čtenáři prostě mají předsudky, protože jedinou knížku, kterou od českého autora/ky přečetli, byl (například) Vančura, který je zastrašil natolik, že už žádnou jinou knížku neotevřou.

Rozhodla jsem se, že české autory podpořím. Poslední dobou se snažím číst knihy nadějných spisovatelů, publikovat kladné recenze ačkoliv to někdy prostě nejde a rozšířit tak okruh jejich fanoušků.
Občas je těžké vyhrabat nějakou tu českou knihu, nebo se k ní dostat, ať už nedostatek financí, nebo naše malá knihovna, kde jste rádi i za tu Babičku.

Ráda bych vyjmenovala pár českých autorů, zmínila jejich tvorbu, přidala pár recenzí a odkazy stránky autorů / autorek.

Kateřina Petrusová

Kateřina Petrusová o sobě na svých stránkách píše:
Jsem spokojená manželka, pyšná matka a psavec, chvílemi hodně líný a nepravidelný. Narodila jsem se před dvaatřiceti lety v Pardubicích, a přestože mám svoje město ráda, zanedlouho se přestěhuju o pár kilometrů dál, kde budu moct ráno v pyžamu otevřít francouzské okno v obýváku a vyjít na zahradu.
Psaní je pro mě relax a zábava. A pokud pak čtení toho, co napíšu, pobaví i někoho dalšího, je to další, úžasný bonus.
Píšu s většími či menšími přestávkami sedmnáct let – povídky, pokusy básničky, blogové zápisky i pár úplně opravdových článků na internetu. Naplno jsem se do toho vrhla před čtyřmi lety, kdy jsem narazila na skupinku stejně nadšených pisatelek a pořídila si s nimi povídkový web.

Kateřina Petrusová má na svém kontě čtyři knihy a brzy k nim přibude pátá. Série - Bavettovi, která má tři díly (Nebezpečná láska, Nepřítel mého nepřítele, Zakázaná přitažlivost), slaví u svých čtenářů velký úspěch. Dále tu je S hlavou v oblacích pejru. Připravovanou knihou, která má vyjít 13. října je Pekáč buchet. (Více o autorce zde)

Abych vás ještě více navnadila, přidám několik recenzí, kde se dozvíte, v čem tkví tajemství úspěchu této skvělé autorky.

Mé recenze


Recenze jiných bloggerů

Jste lapeni a kniha vás až do úplného konce nepropustí. A celou dobu máte na tváři až přiblblý úsměv. Bez něj totiž knihu určitě nepřečtete! Autorčin styl si člověk lehko zamiluje, budete schopni kvůli knize odkládat všechno ostatní, jen abyste četli dál. Takhle úžasnou knihu jen tak někde nenajdete! A na každé stránce se schovává překvapení, které vás dokáže pořádně napnout a potěšit!
Recenze na Nebezpečnou lásku, Willinda z My books - My loves

Na to, že knihu napsala česká autorka, musím říct jediné - a to WOW! Nemám moc ráda české autory a ano, vím, že je podceňujeme. U Nebezpečné lásky jsem si nebyla jistá, co očekávat. A víte co? Je rozhodně lepší, než půlka zahraničních knih
 Recenze na Nebezpečnou lásku, Vendea z Vendea's dream world of books

Kateřina Petrusová mě úplně a absolutně dostala. Takový vývoj jsem nečekala. Nečekala jsem tak úžasnou knihu. Nečekala jsem, že by česká! autorka mohla napsat něco tak perfektního, chytlavého, vtipného i smutného zároveň. Kdyby mi někdo dopředu řekl, že ji přečtu za JEDEN den, vysmála bych se mu.  
Recenze na Nebeupečnou lásku, Kristie z Books in ashes

Tak co... pořád si myslíte, že dokážete odolat knihám Kateřiny Petrusové? :)


M.T.Majar

M.T.Majar o sobě na svém webu píše:

Pokud je pro pisálka (vzletným slovem "spisovatelka" bych se fakt nenazvala) něco "literární  ořech", pak je to napsat "O mně".
Ale musela jsem, aby mohly být spuštěné stránky. Už pouhý fakt, že je pouštím do světa před vydáním čehokoliv je docela drzost, ale "ON" to chtěl :-)
Jelikož ráda diskutuju, komunikuju, hádám se a melu pantem, pojala jsem to jako takový fiktivní rozhovor sama se sebou.
Něco na sebe napráskám. Ale věk, váhu a kde mám kérku - to ne. Kdo to ví, bude mlčet, sic ho v noci za úplňku něco odnese.
A lesy jsou hluboké…
Autorka M.T.Majar napsala zatím tři knihy. Do série Vlci patří Znamení vlka a Krvavý písek. Potom tu je i Hot boys, autorčina první vydaná kniha. (Více o autorce zde)

 Bohužel, jsem zatím žádnou knížku od této autorky nečetla. Ale Hot Boys i Znamení vlka na mě čekají v knihovně! Takže se do nich pustím, co nejdříve.

Recenze jiných bloggerů

Znamení vlka je drsná urban fantasy, ve které najdete i tu správně naladěnou romanci. Příběh plyne rychle, bez zbytečných odboček a postavy jsou dobře realistické a sympatické. Proto tahle kniha zaujme každého, kdo si oblíbil série jako Anita Blake, Kate Daniels nebo Mercedes Thompson.
Recenze na Znamení vlka, TerraDv z She is bookaholic

 Hltala jsem jednu stránku za druhou a všechno jí to věřila. Díky neuvěřitelně čtivému a poutavému autorčinu stylu děj letí jako o závod, ale nebojte se, patřičně si to užijete. Hot Boys si rozhodně zaslouží pět hvězdiček a troufnu si říci (stejně jako loni u Nebezpečné lásky), že se kniha řadí na můj seznam top knih roku 2013! Takže neváhejte, pokud jste trochu starší dívky (tak 18+), a do tohoto čtiva se pusťte. Jen pozor, budete velmi často barvou svojí pleti připomínat humra v hrnci.
Recenze na Hot boys, VeEee z VeEee's bookshelf

Přečteno jsem měla během dvou dnů a na knížku se určtiě ještě jednou vrhnu, protože mě vážně bavila a dostalo se mi v ní všeho, co jsme očekávala tedy  sexy chlapů,trocha  romantiky, humoru i pořádná dávka napětí, kdy jsem si málem zničila manikůru, protože jsem si chtěla kousat nehty.
Recenze na Hot boys, Hanulla z My world of books


Michaela Burdová

Autorka o sobě na svých webových stránkách píše
Michaela Burdová pochází ze Sestrouně u Sedlčan a psaní se věnuje od 16 let. Zatím napsala devět knih pro děti i mládež. Jejím literárním debutem se stala v roce 2008 fantasy trilogie Poselství jednorožců. Třetí díl Záchrana Lilandgarie se umístil na 3. místě v ceně dětí ankety SUK za rok 2009. S celou trilogií se potom umístila mezi dvaceti nominovanými knihami na Zlatou knihu 2010 a také mezi dvaceti nominovanými autory. Trilogie Poselství jednorožců prorazila i do zahraničí a koncem roku 2010 vyšla v srbském nakladatelství Evro Giunti. Kromě psaní se věnuje i malování. V lednu 2012 uskutečnila svou první výstavu obrazů. Zaměřuje se na malby a kresby ke svým knihám a na malby zvířat. Zvířata miluje a snaží se také zapojovat v boji za jejich ochranu, navštěvuje psí útulek, je členem organizace Svoboda zvířat a Nadace na ochranu zvířat a zajímá se o projekt Chrti v nouzi.
Jaký je autorčin oblíbený film, seriál nebo kniha, se dozvíte na zde.

Michaela Burdová má napsala opravdu velké množství knih, hlavně pro mladší čtenáře (proto jsem četla pouze jen některé autorčiny knihy). Trilogie Poselství jednorožců (Strážci dobra, Zrádné hory Dragor, Záchrana Lilandgarie), tetralogie Křištály moci (Minotaurus, Věž zkázy, Hněv pána ohně, Zrada temného elfa), dvoudílná fantasy Syn pekel (Vlčí krev, V moci démonů). Nejnovější kniha ze série Volání sirény - Prokletí, vychází již 3. září!

 Mé recenze

V moci démonů (připravuje se)

Recenze jiných bloggerů

Syn pekel pro mě byl v podstatě příjemným překvapením. Vzhledem k tomu, že jsem měla tu čest se všemi předchozími knihami autorky, mohu konstatovat, že se zlepšuje. Ať už se jedná o výstavbu textu, dramatičnost příběhu, nebo vývoj postav. Stále to má své mouchy, přesto si myslím, že se jedná o zatím nejlepší počin z pera Burdové. Doufejme, že po skvělém vykročení pokračování nezklame.
Recenze na Vlčí krev, C.ind.ere.lla. z C-ind-ere-lla blog

Kdybych se byla začetla do příběhu a nevěděla, že autorka je z Česka, stejně bych to poznala. Protože Míša má opravdu velkou slovní zásobu, používá naše obraty a prostě je v jejím stylu něco našeho. Autorka umí také nádherně popisovat. Často se proto v knize setkáváme s popisem toho a onoho a knize to přidává na takové zasněnosti a klidnosti. Normálně na knihách zbytečné popisy zrovna dvakrát nemusím, ale tady to bylo vyloženě na místě. V knize totiž bylo mnoho bravurně napsaných akčních scén a tak celkově to právě i popisováním bylo vyvážené s něčím klidnějším. Kniha je také plná zvratů a ať si říká, kdo chce, co chce, nepřišla mi nijak zvlášť průhledná. Samozřejmě jsme se v ní mohli setkat i s takovými těmi obyčejnými klišé. Záchrana cizího světa. Jediný možný zachránce. Hledání čehosi. Ale také jde hodně o samotné provedení knihy a to bylo skvělé.
Recenze na Zrada temného elfa, Sawr z We read with a smile

A tady jsem se rozhodla, že článek rozdělím na dvě části, aby nebyl moc dlouhý :) Pokračování bude co nejdříve a můžete se těšit na další skvělé české autory a autorky. :)

11 komentářů:

  1. Já patřím k těm exotům, co mají rádi i tu povinnou četbu :) Ale určitě souhlasím s tím, že čeští autoři by se měli číst a podporovat - jejich díla jsou mi často bližší než díla zahraničních autorů a rozhodně nesdílím názor "co je české, není dobré". Skvělý nápad na článek, těším se na druhou polovinu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Naprosto souhlasím! Kolikrát slýchávám to samé, a přijde mi dost nefér prosazovat USA nad ČR. Těším se na další článek :)

    OdpovědětVymazat
  3. Katerina Petrusova me laka jiz dlouho, uz nevydrzim poslouchat vsechny ty nadsene ohlasy, musim si to konecne precist! :D
    Jinak nadherny napad a krasne zpracovany v clanku :).

    OdpovědětVymazat
  4. Já mám teda české autory moc ráda, četla jsem i toho F.L.Věka (a moc se mi to líbilo), ale - omlouvám se, je to jen můj názor - zrovna propagované autorky (byť i to je fajn počin) podle mě nepíší zrovna ten typ hodnotné literatury, kterou by si člověk měl zapamatovat.. Ne, že by byly oddechovky špatné čtení, ale ten úvod vyznívá jako "pak že tu nemáme žádné kvalitní autory" a pak přichází tipy na takové "čtení na prázdniny". Tím se nechci autorek dotknout, ani tebe, je to jen polemika, čtenáře si najde vše, jen mě trochu překvapilo celkové vyznění. Doufám, že napíšeš další články o českých auterech a že se nezlobíš! :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Super článek, je to moc dobrý nápad, takhle upozornit na české autory.

    OdpovědětVymazat
  6. Super článek a naprosto souhlasím, jen se přidávám k JaněCM, že by bylo fajn zmínit i autory trochu těžší literatury (Hůlová, Eisner, Tučková atd.), ale za nápad chválím! Těším se na další článek! :)

    OdpovědětVymazat
  7. moc pěkný článek. Já mám české (a řadím tam i slovenské) autory ráda a za rok a půl jsem od nich přečetla jen 43 knih. Je to dost málo, ale v poslední době se k nim vracím a rozhodně se k nim vracet vždycky budu. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Nějak mi uniklo, že M. T. Majar je česká autorka. :D Ajajaj. Ale jinak se také snažím v poslední doubě koukat po českých autorech a podpořit je třeba pozitivní recenzí apod. Petrusovou jsem doporučila tetě a je z toho nadšená. Nebezpečná láska ji rozbrečela a rozesmála zároveň. Stejně jako mě. :) A klasiku od českých autorů... To jsem četla asi jen Povídky malostranské. A že to byl příšek. :D Možná ještě něco, ale jelikož si už nevybavuji absolutně nic z děje, tak to nepočítám.

    OdpovědětVymazat
  9. Vím, že čeští autoři jsou hodně podceňovaní, ale já na to nehledím. Polovinu mé knihovny zdobí knihy českých autorů, současných autorů, kteří píší skvěle, mnohem lépe než uznávaní autoři v zahraničí.
    Zatím jsem se setkala jen s jednou českou autorkou, která mi nevyhovovala a jejíž dílo mi připadalo nekvalitní - Michaela Burdová. Četla jsem Syna pekel a prostě to neberu, když uvážíme, že to není její prvotina.. Ale to je jedno. :)

    Pěkný článek a hlavně skvělý nápad! :)

    OdpovědětVymazat
  10. Podľa mňa to nemajú ťažké len české autori. U nás je takmer nemožné vydať YA/fantasy knihy. Väčšinu vecí, čo som síce čítala na nete, sú o ničom, ale zopár svetlých výnimiek sa nájde a je veľká škoda, že im nikto nedá šancu. Staviam sa ku knihám od slovenských autorov veľmi podobne, ako si spomínala. Viac ma lákajú zahraničné knihy. Niekedy si hovorím, že už im aj dám šancu, ale zatiaľ sa mi nepodarilo nájsť žiadny príbeh, ktorý by ma nejako oslovil (nepočítam Michelle).

    OdpovědětVymazat
  11. Děkuji všem za krásné komentáře! :)
    Eliška Elise Jey: Petrusovou si musíš přečíst! Její knížky jsou vážně skvělé :)
    Jana CM: Tyto autorky jsem zmínila proto, že jsem od nich některé knihy četla, a navíc se řadí k mým oblíbeným :)
    Bastera: V následujícím článku budou i další autoři :) Nechtěla jsem článek dlouhý, proto jsem vyjmenovala pouze autorky, jejichž knihy jsem četla a mám je ve své knihovničce :)
    Majka Danihelová: Naprosto s tebou souhlasím. Myslím si, že slovenští autoři to také nemají jednoduché a vydat fantasy knihu je v ČR nebo SR pomalu nemožné. :/

    OdpovědětVymazat

 

Rozečtené série

Across the Universe by Beth Revis Alex Craft by Kalayna Price Black Dagger Brotherhood by J.R. Ward Blue Bloods by Melissa de la Cruz The Chemical Garden by Lauren Destefano Codex Alera by Jim Butcher Dark-Hunter by Sherrilyn Kenyon Daughter of Smoke and Bone by Laini Taylor The Demonata by Darren Shan Divergent by Veronica Roth Evernight by Claudia Gray Fallen by Lauren Kate Fifty Shades by E.L. James Firelight by Sophie Jordon Hercule Poirot by Agatha Christie Hex Hall by Rachel Hawkins House of Night by P.C. Cast & Kristin Cast Hush, Hush by Becca Fitzpatrick If I Stay by Gayle Forman The Immortals by Alyson Noel Inheritance by Christopher Paolini The Iron Druid Chronicles by Kevin Hearne Iron Fey by Julie Kagawa Kate Daniels by Ilona Andrews Mara Dyer by Michelle Hodkin Mercedes Thompson by Patricia Briggs The Morganville Vampires by Rachel Caine The Mortal Instruments by Cassandra Clare Night Huntress by Jeaniene Frost Revenants by Amy Plum Ruby Red Trilogy by Kerstin Gier The Secret Circle by L.J. Smith The Seven Kingdoms by Kristin Cashore Twilight by Stephenie Meyer Under the Never Sky by Veronica Rossi Unearthly by Cynthia Hand Vampire Academy by Richelle Mead The Wolves of Mercy Falls by Maggie Stiefvater

Přečtené série

Harry Potter by J.K. Rowling The Hunger Games by Suzanne Collins Matched by Ally Condie Millennium by Stieg Larsson Nightshade by Andrea Cremer Percy Jackson and the Olympians by Rick Riordan The Selection by Kiera Cass

Oblíbené série

Alex Craft by Kalayna Price The Demonata by Darren Shan The Chemical Garden by Lauren Destefano Codex Alera by Jim Butcher Dark-Hunter by Sherrilyn Kenyon Harry Potter by J.K. Rowling Hercule Poirot by Agatha Christie The Hunger Games by Suzanne Collins Hush, Hush by Becca Fitzpatrick If I Stay by Gayle Forman Inheritance by Christopher Paolini Iron Fey by Julie Kagawa Millennium by Stieg Larsson Percy Jackson and the Olympians by Rick Riordan Ruby Red Trilogy by Kerstin Gier Vampire Academy by Richelle Mead

Jsem v týmu

The Chemical Garden by Lauren Destefano Fallen by Lauren Kate Firelight by Sophie Jordon Hex Hall by Rachel Hawkins House of Night by P.C. Cast & Kristin Cast The Hunger Games by Suzanne Collins Hush, Hush by Becca Fitzpatrick Iron Fey by Julie Kagawa Matched by Ally Condie Mercedes Thompson by Patricia Briggs The Mortal Instruments by Cassandra Clare Night Huntress by Jeaniene Frost Nightshade by Andrea Cremer The Selection by Kiera Cass Slide by Jill Hathaway Twilight by Stephenie Meyer Under the Never Sky by Veronica Rossi Unearthly by Cynthia Hand Vampire Academy by Richelle Mead The Vampire Diaries by L.J. Smith
 
Blogger Templates