pátek 23. května 2014

RC: Recenze: Písečný muž

Autor: Lars Kepler
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2014
Počet stran: 495
Anotace: Jedné chladné zimní noci se ve Stockholmu objeví mladý muž, jenž kráčí podél železničního mostu. Je silně podchlazený a má těžký zápal plic. Kromě toho v nemocnici vyjde najevo jeden šokující fakt: podle úmrtního listu má být tenhle člověk už sedm let mrtvý.  Zabil ho sériový vrah Jurek Walter, jehož poté, co ho Joona Linna zatkl, soud poslal na léčení na psychiatrii v naprosté izolaci. Ale kde ten člověk celé ty roky byl?  Starý případ se znovu otevře. Zdá se, že někdo se snaží dostat pod kůži sériového vraha. Je třeba jednat rychle, protože čas běží.  Lars Kepler svým čtvrtým románem překonává veškerá očekávání.
Pár slov o autorech: Lars Kepler je pseudonym, za nímž se skrývají Alexandra Coelho Ahndorilová (nar.1966) a její manžel Aleander Ahndoril (nar. 1967). Oba mají rádi thrillery a rozhodli se vytvořit sérii kriminálních románů, které by nebyly spojovány s jejich dosavadní tvorbou - Alexander je například autorem diskutované knihy o Ingmaru Bergmanovi Režisér. Jejich první společný román Hypnotizér se stal mezinárodním bestsellerem, filmového zpracování se ujal známý režisér Lasse Hallström. Druhým dílem byla neméně úspěšná Pagaininoho smlouva, třetím pak Svědkyně ohně. Písečný muž je v pořadí čtvrtým románem této řdy a brzy po vydání se ve Švédsku vyšplhal na první příčku žebříčku bestsellerů. Všech čtyř knih série se ve Švédsku doposud prodalo 2,5 milionu výtisků, v České republice přes 200 tisíc. Připravovaný pátý díl série s názvem Stalker (Stopař) vychází ve švédštině na podzim 2014, český překlad se plánuje na jaro 2015.
*
Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
*

Písečný muž byla má první kniha od dvojice autorů vystupujících pod jménem Lars Kepler. Na Goodreads jsem si přečetla anotaci, která vypadala slibně, a překvapilo mě i vysoké hodnocení knihy, což mě více navnadilo a nakonec i donutilo po knize sáhnout. Musím říct, že jsem z Písečného muže byla vážně nadšená!
*
Hlavní postavou tohoto spletitého detektivního příběhu je kriminální komisař Joona Linna. Je velmi zdatný v boji na blízko, protože jako mladík sloužil u výsadkářů. Nyní proto učí některé ze svých kolegů nové bojové techniky. Žije pouze s přítelkyní Disou, jelikož musel kvůli své práci nafingovat smrt své manželky a dcery. Obě žijí nyní odděleně a v bezpečí před chladnokrevným masovým vrahem Jurkem Walterem.
Jurek Walter je zavřen na forenzní psychiatrii. V bezpečnostních záznamech o něm není žádná zmínka. Jurek byl za svého života prakticky neviditelný a kromě nezbytného občanského pasu neměl žádné jiné doklady ani trvalé bydliště. Joona Linna mu byl dlouho na stopě, ale protože proti němu neměl žádný důkaz, nemohl jej zatknout. Až jednoho dne Jurka chytil přímo při činu, když se snažil svou oběť zaživa pohřbít v rakvi.
*
Případ Jurka Waltera a jeho obětí je znovu otevřen. Jednou se v noci uprostřed železničního mostu objeví mladík jménem Mikael Kohler-Frost a již sedm let je po smrti. Před několika lety Mikaela a Felicii unesl jako malé děti právě Jurek Walter. Jejich rodiče se již dávno vzdali naděje, že by oba žili - matka se zastřelila, otec začal pít. Mikael navíc tvrdí, že i jeho sestra žije. Joona Walter se opět zapojuje do vyšetřování. Rozbíhá se velké pátrání, avšak otázkou zůstává, kdo Mikaela věznil, když je Jurek Walter zavřený na psychiatrii. Mikael tvrdí, že jej a sestru držel Písečný muž... Čase se krátí a Felicie není nikde k nalezení. Podle všeho trpí legionářskou nemocí a může brzo zemřít. Joona se snaží dívku najít, ale nedaří se. Jurek odmítá spolupracovat, dokonce tvrdí, že je nevinný... Podaří se komisaři odhalit pravdu? Je Felicie naživu? Kde je Felicie zavřená? Kdo obě děti a spoustu dalších lidí unesl?
*
"Je cítit pískem a přes den prodává barometry. Má porcelánové špičky prstů, a když sáhne do pytle pro písek, tak jimi o sebe zacinká, a pak hází dětem do očí písek... a ony pak okamžitě usnou."
*
Při čtení Písečného muže jsem cítila jak na horské dráze. Nebyla jsem si jistá naprosto ničím, nevěřila jsem žádné postavě a byla jsem maximálně podezřívavá.
Až do půlky příběhu jsem vůbec netušila, zda mám Jurkovi věřit nebo ne. Jeho postava byla naprosto skvělá, šílená až psychopatická. Udivovalo mě s jakou krutostí, podlostí a chladnokrevností se dokázal tvářit naprosto lhostejně, zatímco lidé kolem něj umírali a trpěli. Jeho vlastnosti, vypočítavost a chování byly vykresleny bravurně. Tleskám, protože si dovolím tvrdit, že se jedná o jednu z nejlepších postav (záporák, vrah) detektivních příběhů, které jsem zatím četla.
Joona nebyl špatný hlavní hrdina, ale jeho postava se mi nelíbila tolik jako Jurkova. Oceňuji u něj schopnost boje na blízko a popis chystaného útoku, než jej doopravdy provedl. Kapitoly z jeho pohledu byly plné akce a vyšetřování. Čtenář se tak dozvěděl, jak Joona zatkl Jurka, co ho k zatčení vedlo, nebo jak nafingoval smrt své vlastní rodiny.
Po Joonovi a Jurkovi je tu ještě jedna postava, která se mi líbila. Jediná žena, z jejíhož pohledu budeme sledovat vyslýchání Jurka Waltera - Sage. O její postavě bych mohla napsat spoustu věcí, ale nerada bych překvapila čtenáře o překvapení :)
*
Příběh se četl lehce, neměla jsem s ním žádné problémy. Líbilo se mi i střídání pohledů mezi jednotlivými postavy. Nejvíc se mi líbily popisy ze strany Sage, jelikož její části se mi (za polovinou knihy) zdály nejnapínavější. Joonovo vyšetřování bylo také zajímavé, ale nebylo tak dramatické, jako Sagino. Samozřejmě nesmím zapomenout zmínit, že jsem knihu četla jedním dechem! Já prostě musela zjistit, kde Felicie je a jestli žije. Proto jsem taky samotnou knihu dočetla někdy kolem třetí hodiny ranní.
*
Ten, kdo nečetl Písečného muže, dělá obrovskou chybu! Kniha je skvělá, úžasná, přímo bombastická. Za závěr knihy by se nemusel stydět ani G.R.R.Martin - postavy umíraly jak na běžícím pásu a samotný konec mi vyrazil dech! Proto se nemůžete divit, že knihu hodnotím jako 5/5 a na internetu si objednám další díly ze série od těchto skvělých autorů.
*
5/5

*