pondělí 14. září 2015

Recenze: Galgad -Příběh strážce země (RC)

Autor: Ergall
Nakladatelství: Self-published (Vydáno na vlastní náklad)
Rok vydání: 2015
Počet stran: 232
Anotace: V dávných dobách, v dolině v prastarém lese obehnanými horami, se probudí nejmocnější strážce Gathary. Není to náhoda. Na svět přišli ti noví, odlišují se od ostatních, narušují snad křehkou rovnováhu? Navíc se schyluje k válce mezi lidmi, nadvláda zdvojeného kříže rozpíná ruce. Galgad pátrá po pravdě. Nenalézá však vlky ani ostatní.  Nechte se okouzlit poutavým příběhem, nechte se uchvátit prastarými lesy, v nichž tečou čisté řeky. Budete mít pocit, jako byste sami chodili těmi místy, potkávali tvory z prastaré říše. Obdivujte hrdiny i obyčejné lidi, kteří se snaží bojovat s nepřízní osudu. Odhalte kruté pravdy našich činů. Kniha je první ze série příběhů, neveze se na žádné z vln žánru a do světa fantasy může vlít čerstvou krev.

Pár slov o autorovi: Ergall přišel na tento svět v roce 1984, jako dítě se stěhuje s rodinou do malebného prostředí Vysočiny. Vyrůstá obklopen přírodou i surovostí tohoto kraje. Vystudoval střední průmyslovou školu. Po sérii náhod i nehod se dostane k myšlence napsat příběh. Vpřed ho žene jediné: co se děje se světem, tím pádem i s přírodou kolem něho. Vše začíná v období hospodářské krize, kvůli tomu opakovaně přichází o práci, pak je několik let nezaměstnaný. O to usilovněji pracuje na rukopisu, úspěch se po téměř čtyřech letech práce dostaví.
Posílá rukopis do literární agentury, po několika měsících přichází nabídka na smlouvu o agenturním zastupování. Rukopis je nabízen nakladatelům více než přes rok, několikrát je již smlouva s nakladatelem na dosah ruky, ale nakonec i oni odmítnou, jako všichni oslovení. Od literární agentury se dozvídá odpověď, proč je pokaždé odmítnut. Oslovení nechtějí riskovat vydání příběhu, který přichází s něčím novým (nevyzkoušeným), neznámého autora. To ale nebyl důvod, proč by první a jediný rukopis, který kdy Ergall napsal, nespatřil světlo světa. V té době již zaměstnán vkládá vlastní kapitál. Vydává Galgada – příběh strážce Země na vlastní náklady.
Webové stránky autora http://ergall.webnode.cz/
ISBN 978-80-260-7899-9

Děkuji autorovi za poskytnutí recenzního výtisku.
*

Byla jsem velmi nadšená, když se mi do rukou dostala tato malinká a útlá knížka. Ještě předtím než jsem se pustila do samotné knihy, jsem si přečetla ukázku na webových stránkách autora, která mě tak navnadila, že jsem se nemohla dočkat, až se do příběhu pustím. Upřímně se však musím přiznat, že jsem trošku zklamaná.
*
Náš hlavní hrdina s heroickým jménem Galgad je strážce země, jejichž cílem je starat se o přírodu a matku Zemi. Kromě toho, že Galgad trošku připomíná Krakonoše. Gandalfa a ekologického aktivistu v jednom, disponuje několika super schopnostmi jako je například změnit se  v libovolné zvíře, mluvit zvířecí řečí či ovládat přírodní živly. Ani všechny tyto schopnosti však našemu hrdinovi nestačí na to, aby se popral s nadcházející pohromou, nýbrž je dostatečně nevyužívá.
*
Příběh začíná probuzením Galgada, který neví ve kterém století se zrovna ocitl. Překvapí ho nejen bojácná zvířata, ale i vymizení vlků a v neposlední řadě samotný člověk. Postupně zjišťuje, že člověk ničí přírodu a hubí zvěř. Kromě toho všeho hrozí zemi i válka. Galgad musí okamžitě jednat...
*
Koloběh životě a smrti je narušen.
(str. 21)
*
Už ze začátku recenze je patrné, že se mi knížka moc nelíbila. První problém nastal s hlavním hrdinou. Samotný Galgad mi míst lezl vážně na nervy. Při svých nadpřirozených schopnostech byla zanedbána psychická stránka, kdy hlavní hrdina, i když zvládal různé proměny, nebyl  schopen včas pochopit základní věci civilizace. Děj zdržuje postupné jeho vzdělávání a postavu znevýhodňuje. Načerpání vědomostí ihned ze začátku knihy by usnadnilo jak hrdinovi tak čtenáři zbytečné zdržování. Galgad se totiž vzdělává a nejedná, ačkoliv má velice naspěch.
Celkem mě i mrzí, že autor více nerozvedl příběhy vedlejších postav. Sice se vyskytovaly dost často, i přesto je autor nepopsal dostatečně podrobně, a když některá z nich zemřela, děj pokračoval lehce a plynule dál, jako by se nic nestalo.
*
"Co je to?"
Frém procitl z polospánku: "Přece meč."
"Meč?" divil se Galgad.
*
Dále mi ke knize chyběla mapa nebo třeba rodokmen. Na fantasy žánru je nejlepší, že každý spisovatel je jedinečný. Každý si vytvoří vlastní svět, zvířata, tradice... ale u většiny těchto knih je mapa, nebo aspoň vodítko pro orientaci. Během Galgadova putování jsem neměla nejmenší páru, kde se hrdinové nachází a jak daleko jsou od cíle. Byla jsem odkázaná pouze na rozhovory postav, které se sem tam zmínily o lesích, mostě a pevnosti. I tak to ovšem nestačí!
*
Co se týče děje, tak byl velmi akční, doslova nabitý akcí. Nechyběly útoky a velká závěrečná bitva. Jediné co mi vadilo byl styl psaní. Ten mi tedy vůbec nesedl. Zdá se mi, jako by autor skákal od jedné věci ke druhé, od jeho děje ke druhém a některé věci vůbec nedořešil. Někdy byl pro mě příběh trošku zmatený. Pochválit bych snad chtěla jedině popis bitvy a několika scén, které se autorovi doopravdy povedly. Stejně tak i básničky či písně, které se v příběhu objevují.
*
"Já jsem nejstarší strážce, nejmocnější z nich. Syn Matky země, strážce věčného koloběhu. JÁ JSEM PASTÝŘ SVĚTA!"
(str. 212)
*
Chtěla bych ocenit autorův nápad. Nikdy jsem o ničem takovém neslyšela a nepamatuji si, že bych četla něco podobného. V dnešní době není lehké být originální, ale i přes to všechno se to autorovi povedlo.
*
Velice mě to mrzí, ale knihu musím hodnotit jako 2,5*/5. Podle mého názoru má kniha potenciál, který však autor dostatečně nevyužil.
*