Recenze: Dcera kostí a dýmu

Původní název: Daughter of smoke and bone
Nakladatelství: Knižní klub
Rok vydání: 2012
Počet stran: 368
Anotace: Co byste dělali, kdybyste se zamilovali do svého nepřítele?
První díl romantické fantasy, která okouzlila svět.
Karou je nadaná, krásná a tak trochu záhadná sedmnáctiletá studentka na pražské umělecké škole. Její tajemství nezná ani její nejlepší přítelkyně Zuzana. Ráda kreslí chiméry, fantastické bytosti, a nikdo netuší, že tato mytická stvoření jsou její rodinou. Přichází a odchází skrze portál za svým zvláštním posláním, kterým ji pověřil čaroděj, který ji vychoval. Neví, že ji sleduje smrtelně nebezpečný a mrazivě krásný anděl, a válka mezi světy dobra a zla brzy vypukne...

Pár slov o autorce: Laini Taylorová žije s manželem Jimom di Bartolo, který se živí jako ilustrátor knih, a malou Clementine, v Portlandě na severozápadě USA v staré vilce z osmdesátých let 19. století.

*
Na knihu jsem byla velmi zvědavá, protože se příběh z větší části odehrává v Praze. Zajímalo mě, jak se zahraniční autorka vypořádá s tímto prostředím.
*
Hlavní hrdinka je modrovlasá Karou studující v Praze výtvarné umění. Karou žije s chimérami, mytickými postavami, napůl člověk napůl zvíře, kterým přináší lidské a zvířecí zuby, do jejich malého obchůdku.
Karou ale nikdy nezjistila, co se se zuby děje dále, Bromsted, její "otec" jí nikdy nic neprozradil.
*
Karou se většinou dařilo udržet oba své životy v rovnováze.
*
Karou jde na hodinu kreslení společně se svým expřítelem Kazimírem, který jim bude dělat model. Ve snaze zbavit se ho, si Karou pomocí kouzelných kuliček přeje, aby ho svrbělo na intimním místě. Doma ji čeká kázání o hloupém využití přání, proto také dostane za úkol prodat v Paříži sloní kly. Pár dní potom se na všech dveřích do obchodů se zuby, z různých míst světa, objeví otisk černí ruky. Svědci tvrdí, že otisk mají na svědomí andělé. Karou na anděly nevěří až do chvíle, kdy jednoho uvidí a zamiluje se do něj. Andělé jsou ale odvěcí nepřátelé chimér. Co se stane, až někdo zjistí, že Karou se zamilovala do nepřítele? A co její vzpomínky na to, že tohoto anděla už někdy dřív viděla?
*
Ve skutečnosti ta dívka není člověk.
*
Musím se přiznat, že mě kniha opravdu zklamala. Hlavní hrdinka mi nebyla moc sympatická, na rozdíl od její nejlepší kamarádky Zuzany. Docela se mi líbil anděl Akiva, i když mi občas lezl na nervy a jeho inteligence se rovnala inteligenci houpacího koně. Kdo se mi ale vůbec nelíbil, byl Kazimír. Za prvé, jeho jméno… Kdo se v dnešní době jmenuje Kazimír? Za druhé, vybafnout na někoho na ulici a začít mu žužlat krk… Vážně to udělal? Určitě by brzo skončil v blázinci!
*
Děj byl ze začátku zajímavý. Téma chiméry je originální a vše vypadalo slibně. Doufala jsem, že autorka udělá z příběhu naprostou bombu, při jehož čtení budu jenom valit oči. Mýlila jsem se. Děj se později začal nudně táhnout a snaha autorky udělat z Prahy super tajné místo, tomu moc nepomohla. Ještě ke všemu se mi zdálo, že si autorka ze mě dělá srandu. Karou totiž jedla celé dva roky v Praze jenom guláš, čeština je podle ní zastaralý jazyk, kterým už dnes kromě Čechů nikdo nemluví a nerozumí; Světlana a Františka jsou moderní česká jména a na Karlově mostě přes den nikoho nepotkáte… Vážně? Navštívila autorka někdy Prahu? Jediné, co mě vytáčí ještě víc než popis Prahy je fakt, že cizincům (a hlavně Američanům), se popis líbí a myslí si, že takhle to u nás doopravdy vypadá…
*
Přání jsou podvod. Naděje je skutečná. Naděje používá vlastní kouzla.
*