středa 29. července 2015

Recenze: Učedník (RC)

Autor: Taran Matharu
Nakladatelství: Alpress
Rok vydání: 2015
Žánr: Fantasy, Young-adult, Magie, Démoni
Anotace: Než mu schopnost přivolávat démony obrátila život naruby, byl Fletcher prostým kovářským pomocníkem. Nyní se má stát válečným mágem a bojovat proti divokým orkům, kteří ohrožují jeho vlast. Jenže po moci touží i falešní šlechticové a ti tajně připravují zradu. Osud císařství leží ve Fletcherových rukou a jeho jediným pomocníkem je démon Ignatio… Už jste přečetli Harryho Pottera a Pána prstenů, a lačníte po dalším vzrušujícím příběhu? Učedník je tady pro vás,  pohtil miliony čtenářů, pohltí i Vás!
Pár slov o autorovi: Taran Matharu se narodil v Londýně 1990, avšak má brazilské a indické kořeny po rodičích. Jeho láska ke knihám a psaní přerostla v touhu napsat svůj vlastní příběh - poprvé v devíti letech. Po tom, co v 22 letech odmaturoval, začal Matharu psát Učedníka, kterého publikoval na online webu Wattpad, kde získal obrovskou popularitu a úspěch u čtenářů. Autor momentálně pracuje na druhém dílu. (zdroj: internet, hlavně tu)
ISBN 978-80-7466-690-2
Děkuji nakladatelství Alpress za poskytnutí recenzního výtisku.
*
Kolem této knihy vzniklo velké haló hlavně proto, že se jedná o naprosto neznámého autora, kterému se díky svému úžasnému talentu podařilo knihu vydat. Zároveň jej doporučují zahraniční autoři (i můj oblíbený Darren Shan), někteří dokonce knihu označují jako nejlepší debut tohoto roku! Navíc je na zadní straně obálky doporučení pro všechny fanoušky Pána prstenů a Harryho Pottera. Co bych to byla za fanouška těchto dvou zmíněných knih, kdybych si nepřečetla Učedníka, který má být určený právě pro ně?
*
Na obálce je náš hlavní hrdina Fletcher bez příjmení. Je totiž sirotek, který byl kdysi odložen u bran města Kožová. Hodný kovář Berdon Wulf se malého nemluvněte ujal a vychoval z něj svého nástupce. Fletcher je opravdový dobrák, snaží se se všemi obyvateli města Kožová vyjít, ačkoliv někteří z nich se k němu chovají poněkud hrubě. Občas se mi zdálo, že je až moc klidný, vyrovnaný a milý na lidi, kteří si to vůbec nezaslouží. Kromě učedníka Fletchera potkáme v příběhu i několik fantasy postav jako jsou elfové, trpaslíci a hlavně démoni - ti zde totiž hrají velmi důležitou roli.
*
Kvůli sporu mezi Fletcherem a Didricem musí Fletcher opustit město. Za podpory svého nevlastního otce se vydává na cestu. Není ovšem sám. Podařilo se mu pomocí nalezeného svitku vyvolat démona - salamandra. Díky němu se také dostane do Vokanské akademie, kde se učí mladí invokátoři alias váleční mágové. Fletcher mezi ostatními vyniká hlavně proto, že svého démona polapil sám. Ostatní studenti démony dostávají od svých rodičů (pokud pochází z urozené rodiny) nebo od učitelů. Fletcherovi se zde zalíbí a snaží se zjistit o démonech co nejvíc. Zemí však zmítá válka mezi lidmi a orky. Co se stane pokud orkové zaútočí? Podpoří elfové a trpaslíci lidskou rasu? Podaří se Fletcherovi zjistit něco o své minulosti?
*
Hned na úvod bych chtěla říct, že knížka je úplným mixem všech fantasy, které znám. Při čtení jsem měla pocit, že chvíli jsem ve světě Harryho Pottera, pak Pána prstenů a nakonec Eragona. Nevím, jestli je to dobře nebo špatně, protože vliv těchto knih je tam opravdu znát. Na druhou stranu je v dnešní době těžké napsat kvalitní fantasy tak, aby nebylo v něčem podobné jiné fantasy knize. Nutno tedy podotknout, že pokud máte rádi Harryho, Eragona a Froda tuto knihu si
                                                         zamilujete.
*
Když se zaměřím na fantasy svět, ve kterém se celý příběh odehrává, je propracování vážně slabé. Jestli anotace hlásá pro fanoušky Harryho a fantasy knih, očekávala bych hlubší zpracování světa. Kniha se vůbec nezabývá královskou rodinou, postavením lidí, stylu jejich života, mapa a rozloha celé země (Hominium) není vůbec zmíněna. Jediné co autor opakuje, je že někde na hranici s orky probíhají útoky a několik bitev. Jak je daleko od hlavního hrdiny? Hodila by se mapa. Jak vůbec celkově vypadá Hominium? Jak vypadá hrad krále? Jak je rozsáhlá akademie? Chci vědět víc! Detaily, detaily, detaily! To dělá fantasy svět skvělým místem - autorova představivost, což bohužel v této knize opravdu chybí.
Plus vidím v rozřazení a detailním zpracování démonů, které je sepsáno na konci knihy - zvlášť v Démonologii.
*
Postavy se dělí na ty dobré a ty špatné. Hned po příchodu Fletchera do akademie je jasné, kdo zde bude záporákem a kdo klaďasem. Fletcher i přes svou snahu být hodný na všechny nesklízí velký úspěch u bohatých, kteří ohrnují nos nad každým, kdo není urozeného původu, a dávají to všem najevo. Vytvoří se nám tu tedy jakási skupinka přátel okolo hlavního hrdiny, se kterou budete prožívat veškerá dobrodružství, pokud se to tedy tak dá nazvat, jelikož žádné dobrodružství se v knize nekoná. Ale o tom až později.
Jsem ráda, že autor vykreslil Fletchera jako průměrného novice. Ve většině knih se setkáváme s tím, že náš hlavní hrdina má spoustu super schopností, o kterých si můžou ostatní nechat zdát. Tady ovšem ne. Fletcher je průměrný a v některých věcech dokonce i horší než ostatní.
Co se autorovi také vážně povedlo, byli záporní hrdinové. Líbil se mi Rooka. Je skvělý, zlý, zákeřný a dává to Fletcherovi pěkně sežrat. Takový Snape z Harryho Pottera.
*
Ačkoliv se jedná o úvodní díl do série, čekala jsem více akce, když je kniha označována za debut roku. Jediná akce, která se knize odehraje je až v samotném závěru knihy, jinak po celou dobu sledujeme Fletcherovi učení nebo spíš snahu o učení.
*
Tak či tak, je kniha na první autorův počin dobrá. Trošku mě ovšem zklamala, jelikož jsem čekala něco víc, trošku víc. I přes negativa hodnotím knihu jako 4*, protože... miluji Fletchera. Ačkoliv byl místy malinko natvrdlý tak nějak jsem si ho oblíbila.
4/5

Ještě jednou děkuji nakladatelství Alpress za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu si můžete objednat zde, na stránkách nakladatelství.