neděle 23. února 2014

Autor: Jim Butcher
Nakladatelství: Fantom Print
Rok vydání: 2014
Počet stran: 400
AnotaceObyvatelé Alery po staletí využívali živly, elementální bytosti země, vzduchu, ohně, vody, dřeva a kovu, aby bránili svou zem před cizími nepřáteli. Ale žádný z nich je nedokáže uchránit před nebezpečím, jež bují v jejich řadách. Vladaře oslabil zákeřný útok, vedený Kanimy za mořem. Pokud zemře, krvavá občanská válka o trůn bude nevyhnutelná. Takže je na Tavim, aby mařil pokusy o atentát a odhalil zrádce v kruzích vladařových špionů. Osud Alery závisí na jediném chlapci, který nemá žádný živel, jenž by si mohl přivolat na pomoc.
Pár slov o autorovi: Americký autor komerčněji zaměřené fantastiky, narozen 7. 10. 1971 v Independence ve státě Missouri, kde dodnes žije spolu s manželkou Shannon, spisovatelkou romantických příběhů. Od mládí byl velmi aktivní v oblasti bojových umění, skvěle ovládá rovněž jízdu na koni, a to včetně jezdeckých představení. K fantastice se dostal jako čtenář J. R. R. Tolkiena a příběhů z prostředí cyklu Star Wars. Psaní se věnuje od svých devatenácti, nejdříve však bez úspěchu zkoušel štěstí v oblasti tradiční fantasy. Až v pětadvaceti letech napsal svůj první publikovaný román, základ pozdějšího autorského úspěchu. (zdroj)
ISBN 978-80-7398-249-2
Děkuji knihkupectví Knihcentrum za poskytnutí recenzního výtisku.
*
Kitai a Tavi
Knihu jsem si vybrala kvůli zajímavé obálce a anotaci. Na Goodreads byla dokonce hodnocena jako velmi nadprůměrná (4,25 při 22 639 hodnocení). Když jsem knihu dostala do rukou, zděsila jsem se velikosti písmen. Písmenka jsou opravdu maličká a text je od jednoho okraje strany ke druhému...
Na začátku jsem se také zdráhala, jelikož jsem nevěděla, co mám od knihy očekávat. Nakonec jsem se ale do ní s chutí pustila a musím říct, že kniha předčila mé očekávání.
*
Hrdinou celého příběhu je mladý akademik Tavi. Společně s ním a několika dalšími vypravěči budete sledovat osud celé země.
Tavi je studentem akademie, kam chodí všichni, kteří mají nadání pro živly - ovládají oheň, zemi, vodu, vzduch, dřevo či kov. Tavi ovšem ani jeden z těchto živlů neovládá. Na akademii byl přijat za své hrdinství v minulém dílu, proto se stal trnem v oku několika studentů, kteří si myslí, že jsou něco více. Ačkoliv se Tavi nedostal na akademii díky svému nadání, je odhodlaný se vyučit kurzorem, stejně jako jeho přátelé - Max, Ehren a Gaelle. Tavi má občas za úkol doručit menší zprávy z akademie králi a zpět. Někdy jsou tato poselství důležitá a obzvlášť nebezpečná. Kromě práce pro krále, dostává Tavi různé úkoly i od svého mistra Killiána.
Amara
Z Taviho pohledu můžeme tedy sledovat dění na akademii a život ve městě.
Nejvíc jsem si však oblíbila kurzorku Amaru, která má nadání pro ovládání vzduchu. Doručuje proto důležitá poselství mezi jednotlivými městy. Je mladá, vtipná, nebojácná a velmi sympatická. Amara miluje hraběte z Garrisonu - Bernarda. Avšak kvůli své nemoci s ním nemůže být, nemůže mu totiž dát děti. A tak se později snaží držet se od Bernarda co nejdál, pro jeho vlastní dobro.
*
Celá kniha začíná příchodem Maratů na území krále Gaia. Marati, jsou něco jako divoký kočovný lid, který žije pouze z toho, co mu dá příroda. Věří pouze v jednoho boha - Jediného, jež řídí jejich osudy.
Tento lid dříve bojoval proti králi, avšak nakonec uzavřel s královstvím mír. Nyní, když jejich řady prořídly, prosí o přístřeší hraběte Bernarda. Ten se od vůdce Maratů - Doroga, dozvídá, že většina Maratů zahynula v boji s Vordy. Vordové jsou malé nebezpečné potvůrky, které posednou člověka - zabijí jeho duši a využívají jeho tělo.
Bernard
Amara s Bernardem Dorogovi nevěří, avšak když dostanou zprávu, že celý dvorec (menší město) zmizel, rozhodnou se zakročit. Objeví velké hnízdo Vordů, kteří se snaží ovládnout království.
Na druhé straně, v hlavním městě, král Gaius padne únavou k zemi. Už nedokázal udržet bouřky za pomocí živlů. Vojevůdce Miles společně s mistrem Killiánem a Tavim musí Gaiuse rychle a nenápadně nahradit, jinak dojde ke sporům o trůn - král totiž nemá právoplatného dědice. Rozhodnou se ho nahradit Maxem, který ovládá vodovládu, a tak může svou podobu změnit na královu.
Na jedné straně království posedají Vordové nebohé lidi, na druhé straně brzo vypukne občanská válka. Království je v ohrožení. Navíc zmizí Taviho teta Isana, jediná osoba, která mohla podpořit krále a válku odvrátit... Kdo ji unesl? Budou Vordové zničeni? Jak tohle všechno dopadne?
*
Doroga na zádech Garganta se svým lidem
Postav je opravdu hodně. Jak už jsem zmiňovala, nejvíce jsem si oblíbila Amaru. Její osobnost je opravdu úžasná. Avšak aždé její uvažování o tom, jestli je pro Bernarda dobrá, mi neskutečně vadilo. Při jejím rozhodování jsem měla chuť si škubat vlasy, protože oni prostě patří k sobě! Nespočetněkrát mě naštvala, když se k ní Bernard přiblížil a ona si ho buď vůbec nevšímala, nebo ho odstrkovala. Oni se prostě k sobě neskutečně hodí a jsou tak skvělá dvojka, že jsem málem půlku knihy (jenom kvůli nim) probrečela.
Dále se mi líbil Max. Proutník Max. Bastard Max. Úžasný svůdník Max. Jeho hlášky mě bavily od začátku až do konce. Vždy, když jsem četla jeho část a šlo mu o život, tak jsem napětím snad ani nedýchala, aby se mu něco nestalo. Max je prostě k sežraní.
Za zmínku stojí i Taviho teta Isana, kterou jsem neměla moc v lásce. Ta ženská prostě neví co chce a přebíhá z jedné strany na druhou. Dále je tu kurtizánka Serai s neskutečně smutným příběhem a polonahá maratská dívka Kitai, která se líbí Tavimu. Poté zde vystupuje spousta vojevůdců, dalších hrabat, hraběnek, vznešených pánů a paní.
*
Vordí královna
Děj a vyprávění je jedno velké boom. Úvod příběhu je pomalejší, aby se čtenář mohl v knize dobře zorientovat a vzpomenout si na události z předchozího dílu. Následující kapitoly jsou jedna velká horská dráha. Akce střídá akci. Každá kapitola končí nečekaným zvratem, novým odhalením či neskutečnou zápletkou.
Vyprávění se střídá z různých pohledů, např. Tavi vypráví o děsném únosu tety Isany, další kapitola záběr z bojiště z pohledu Amary, další vyprávění Taviho a odhalení děsivé pravdy, následující část opět pohled Bernarda z bojiště končící dramatickým zvratem a hned po dramatickém zvratu přichází další šokující fakt, tentokrát od Taviho.
Střídání vyprávění dodávalo knize na kvalitě a při čtení jsem se prostě nemohla odtrhnout. Ještě několik hodin po dočtení jsem byla v naprostém šoku.
*
Gargant a Vordi
Kdybych knihu měla charakterizovat několika slovy, popsala bych ji jako skvělý příběh zasazený do fantasy středověku plný krve a vnitřností. Autor nehledí na počet mrtvých a postavy umírají jak na běžícím pásu. Celé jedno mrtvé město sem, celý národ mrtvý tam, všichni mrtví z jedné vesnice tady a polovina mrtvých vojáků tam.
*
Pokud milujete fantasy se spoustou mrtvých, tohle je správná volba. Určitě Vám knihu doporučuji, protože se jedná o zatím nejlepší knihu, kterou jsem letos četla. Autora řadím do oblíbených a hledám další díl této série, protože pokud se hned nedozvím, jak celý příběh pokračuje, tak to bude moje smrt!
*

5/5
*