pátek 14. září 2012

Recenze: Mayské proroctví - Zápas o osud lidstva (1) (RC)

Autor: Christy Raedeke
Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 08/2012
Počet stran: 320
AnotaceŠestnáctiletá Caity odhalí význam podivných znaků vyřezaných v obložení svého pokoje. Jde o dávné mayské proroctví, které jí přisuzuje důležitou roli v osudu lidstva. Bude mít dostatek sil a především odvahy vzít na sebe nelehký a nebezpečný úkol?
Děkuji nakladatelství Fragment, za poskytnutí recenzního výtisku
*
Na tuto knížku jsem se těšila dlouho. Když jsem zjistila, že nakladatelství Fragment se rozhodlo knihu vydat, byla jsem nadšená. Dokonce i česká verze obálky se mi líbila víc, než originální. Anotace slibovala úžasný příběh, ale po přečtení jsem byla zklamaná.
*
Celá kniha se točí okolo Caity, která se přistěhovala s rodiči do Skotska, na zděděný prastarý hrad Breidablik, na malém, skoro opuštěném, ostrově. Není právě nadšená. Musela opustit San Francisko i svojí nejlepší kamarádku Justine, se kterou zůstává v kontaktu přes e-maily. Caity dělá na hradě společnost paní Findlayová, výborná kuchařka, pomocník Thomas, kamarád Alex a pan Papírek, který je ve skutečnosti opice, se schopností skládat origami podle své nálady.
*
Caity se nastěhuje do jednoho z mnoha obrovských pokojů, ve kterém brzy objeví tajnou komnatu, se záhadnými znaky. Protože neví, co znamenají, překreslí je na papír. Ten ukáže nejen své přítelkyni Justin, která ho pošle dědečkovi a panu Tenzovi, odborníkům na starověké znaky, ale i svým rodičům. Ti je však považují pouze za Caitinu hru, a snaží se je rozluštit. Tenzo však zjistí, že jde o tajné poselství a chce Caity navštívit. Ta se ze strachu vymluví a zničí kopie, které dala rodičům, ale jejich překlad si nechá. Až později zjistí, že se jde o dávné proroctví, kde hraje ona důležitou roli - musí zachránit svět. Na hrad brzy přijíždí pan Schlacter, údajný znalec nemovitostí, který má hrad ocenit, jako budoucí hotel. Začne Caity vyhrožovat a ona zjistí, že je členem skupiny Fraternitas, usilující o zničení lidstva. Na ostrov přijíždí i strýček Li a doktor Tenzo. Caity neví, komu může věřit… Doopravdy někdo usiluje o zničení světa? A je ještě šance ho zachránit?
*
Zůstaň vyvážená a nikdo tě nebude ovládat, zůstaň uvolněná a s otevřeným srdcem a zlo nebude mít proti čemu útočit.
*
Po přečtení anotace jsem byla nadšená. Konečně přichází něco velmi originálního – Mayské proroctví a s ním spjat konec světa roku 2012. Myslela jsem, že kniha bude o tom, že Caity bude řešit složité proroctví a kolem přitom budou padat meteority, zem se bude třást, sopky vybuchovat, zkrátka, země bude na pokraji zkázy. Ale to jsem se mýlila. Celá kniha probíhá, tak nějak v klidu, žádná akce, žádný složitý děj ani zápletky. Většinu času se snaží Caity zjistit, co ony znaky znamenají, anebo se snaží zapůsobit na Alexe. Děj se zkrátka nudně vleče. Doufala jsem v obrat na posledních stránkách, kde se autorka bude více snažit příběh zdramatizovat, ale zase jsem se spletla. Na konci je dlouhý proslov o tom, jak jsme všichni ovlivňováni zlou Stínovou společností a že my mladí, máme zachránit svět.
*
Právě mladí pochopí, že dokážeme učinit velké věci a vytvořit jiný svět. A budeš to ty, kdo jim to ukáže.
*
Líbila se mi básnička spjatá s proroctvím, ale spojení starověké, i když vyspělé, civilizace s počítači a CD, s vypáleným Mayským kalendářem od imaginárního přítele, mi přijde divné, stejně jako Caityn objev tajné komnaty zrovna v pokoji, který si vybrala, pod kterým je další tajná komnata, vedoucí dál do nepřístupné věže, ve které je obří kolo s Mayským proroctvím (na obálce).
*
Myslím, že je naivní přesvědčit a shromáždit, během tří dnů, přes osm tisíc teenagerů na daná místa – Pyramidy v Gíze, Chrám Angkor, Machu Picchu nebo Velikonoční ostrovy. Těžko věřit, že by se všichni na výzvu sebrali a za kapesné jeli třeba do Egypta. Snad jen Caity, která dostala spoustu peněz od jejího imaginárního přítele Bolona (kterého jsem během několika stránek z nudy překřtila na Balóna).
*
Vůbec se na tebe nebudeme zlobit. My pro tebe máme jen lásku.
*
V knize jsem si oblíbila kamaráda Alexe, který je však podle mě naivní a dělá vše co mu Caity nabulíkuje, ale ze začátku byl úžasný. Prostě typický princ na bílém koni, je krásný a navíc i chytrý.
*
Shrnutí na konec. Knížka se mi moc nelíbila a já počítala stránky do konce. Začátek ještě ušel, ale čím byl příběh blíž konci, poutavost a kvalita obsahu klesala. Mám dojem, že se autorka snažila lacino vytěžit z atraktivního námětu Mayského odkazu, bez větší námahy o vypracování příběhu a zápletky.

Uděluji knize 1/5  a to za pouhý pokus zaujmout příběhem o konci světa a docela ucházející začátek.
1/5

Přesto děkuji nakladatelství Fragment, za poskytnutí recenzního výtisku.