Recenze: Dívka, která kopla do vosího hnízda

Milénium - Dívka, která kopla do vosího hnízda (3)
Autor: Stieg Larsson
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2011
Počet stran: 688
Anotace: Lisbeth Salanderová plánuje pomstu. Chce se pomstít lidem, kteří se ji pokusili zabít, a také vládním institucím, které jí téměř zničily život. Ale nebude to mít jednoduché. Poté, co ji kulka zasáhla do hlavy, leží pod přísným dohledem na jednotce intenzivní péče. Pokud se uzdraví, bude souzena za tři vraždy a jeden pokus o vraždu. Ale i v nemocnici, přestože je v kritickém stavu, musí být stále ve střehu. Je tu totiž ještě jeden pacient - Alexander Zalaščenko...
Mikael Blomkvist se rozhodne, že nenechá Lisbeth v rukou státní spravedlnosti. Lisbeth bude muset s jeho pomocí dokázat svou nevinu a také upozornit na zkorumpované politiky, kteří dopustili, aby se bezbranní lidé stali oběťmi zneužívání a násilí. Salanderová, bývalá oběť, je připravena úder vrátit.
Pár slov o autorovi: Stieg Larsson (15. srpna 1954 až 9. listopadu 2004) byl švédský novinář a spisovatel. Narodil se nedaleko města Skellefteå v severním Švédsku. Ke dvanáctým narozeninám dostal psací stroj. Často pak trávil celé noci psaním a klapání psacího stroje probouzelo celou rodinu. Když mu bylo osmnáct, zúčastnil se v Umeå mítinku proti válce ve
Vietnamu. Tam potkal Evu Gabrielssonovou, svou životní partnerku. Dlouholeté soužití Stiega Larssona a Evy Gabrielssonové bylo těmito permanentními hrozbami značně poznamenáno. S malými přestávkami spolu Stieg a Eva žili až do jeho smrti. Stieg Larsson zemřel roku 2004 ve Stockholmu na těžký infarkt. Přestože se Stieg Larsson mezinárodního úspěchu svého literárního díla nedožil, je nepochybné, že se jedná o jeden z největších objevů posledního desetiletí. Trilogie Milénium dalece přesahuje rozměr klasického detektivního žánru — šíří a hloubkou svého záběru připomíná spíše nesmírně rozmanitou a plastickou fresku současné společnosti. (zdroj
ISBN 978-80-7294-348-7

*
Poslední a závěrečný díl příběhu Lisbeth Salanderové jsem si nemohla nechat ujít. Zvlášť, když druhý díl skončil tak otevřeně a tak skvěle! Neodradila mě ani tloušťka knihy a s velkou chutí jsem se pustila do čtení.
*
zdroj
Celý děj se opět točí okolo naší hackerské hrdinky Lisbeth Salanderové. Její temná tajemství a minulost konečně vypluly na povrch. Zjistili jsme, že její otec je ve skutečnosti ruský zvěd, který uprchl do Švédska. Zde dostal novou identitu. Později se seznámil s Lisbethinou matkou, ale jelikož ji týral, rozhodla se Lis vzít věci do vlastních rukou a otce zabít. Kvůli tomuto pokusu byla později označena za nebezpečnou a umístěna do ústavu, aby se už nikdy více nepokusila zabít svého otce a neprozradila tajemství jeho původu.
Lis je odhodlána bojovat za svá práva. Dočká se konečně spravedlnosti?
Aby toho nebylo málo, věčný čmuchal, slídil, milovník a neohrožený novinář Mikael Blomkvist se opět pokouší Lis pomoci. Spolupracuje s policií, shromažďuje informace o Lisbethině minulosti a shání ji i advokáta pro nadcházející soud. Milénium se chystá zveřejnit Lisbethin tragický příběh. To ale nemůže dovolit tajná organizace hlídající Zalasčenka. A tak se rozhodne naposledy zasáhnout do celého případu.
*
Třetí díl začíná přesně tam, kde skončil druhý. Lisbeth byla postřelena, Mikael zatčen a Niedermann uprchl.  Kvůli vážným zraněním byla Lis odvezena do nemocnice. Vedle v pokoji je ovšem její největší nepřítel - její otec Zalaščenko. Ten se nyní stal nebezpečným, a tak pod záminkou návštěvy, jej jeden z členů tajné organizace zavraždí.
zdroj
Mikael se s pomocí jednoho z doktorů rozhodne propašovat do Lisina pokoje počítač. Zároveň jsou ukradeny i dokumenty, které dokazují, že psychiatr Telaboriant schválně nechal uvěznit Lis v psychiatrické léčebně. Mikael tuší, že za zmizením stojí tajná organizace. Lis se proto spojí s hackerskou republikou a požádá své přátele o pomoc... stejně jako Mikael, který začne spolupracovat s policií... Jak všechno dopadne? Přestane být Lis označována za vyšinutou? Dostane se jí uznání, které si právem zaslouží?
*
Všichni, kdo čekali na větší prostor (stejně jako já) pro Mikaela Blomkvista, se dočkali. Lis leží polovinu knihy v nemocnici, ale Mik je v jednom kole. Shánění advokáta, krádež dokumentů? Neměl chvíli odpočinku a tak se nemůžeme divit, že větší část knihy je popisována právě z jeho pohledu.
zdroj
Mikaela mám ráda, ale jako velký svůdník mi nepřijde. Autor jej popisuje jako velmi pohledného, zkušeného a staršího muže, na kterého ženy prostě letí. Pro mě byl trošku starý, jinak jeho postava je skvělá. Mik je čmuchal nejvyššího řádu a všude strká ten svůj novinářský nos. Před ním nic neutajíte, což může být trnem v oku nejedné tajné společnosti.
Také se mi líbilo, že autor nás konečně seznámil s dalšími hackerky. Každý z nich chce Lis pomoci. Líbilo se mi jak všichni hackeři drží při sobě a řídí se heslem jeden za všechny, všichni za jednoho. Lis má kamarády na opravdu dobrých místech, a tak šance na výhru soudu jsou velmi vysoké.
*
"Ne, nic se nestalo. Jen se v ní vůbec nevyznám."
(str. 221)
*
Znakem tohoto autora jsou sáhodlouhé popisy okolí, všech činností, pocitů a myšlenek každé postavy. Dozvídáme se tak spoustu zbytečných věcí, které na vývoj příběhu nemají sebemenší dopad. Mám ráda dlouhé popisy, jelikož se mi líbí, když se autor dokáže vcítit do postavy a popisovat tak vše, co daná postava dělá. Ale Larssonovy popisy jsou až moc obsáhlé.
zdroj
Autor také usekává kapitoly v tom nejlepším. Takže skvělá, akcí nabití a důležitými informaci přeplněná kapitolá skončí v tom nejlepším. Po ní následuje další nudná kapitola, která se neskutečně vleče, jelikož postava z jejíhož pohledu je vyprávěna, sedí a pije kafe. Toto přeskakování mě na jednu stranu neskutečně štvalo, ale naopak mě zase nutilo číst dál a dál, abych se prokousala k oné skvělé kapitole.
*
Stieg Larsson ve své úžasné trilogii dokazuje, že je mistrem ve svém oboru. Velice mě mrzí, že zemřel tak brzy, a tudíž se nedočkal svého velkého úspěchu. Jeho trilogii doporučuji všem odvážným čtenářům, kteří se nebojí číst delší knihy. Stieg byl, je a navždy bude skvělým autorem, který z drsné hackerské hrdinky udělal postavu, jež si každý zamiluje. Jeho knihy byly dokonce i zfilmovány, mnohokrát oceněny, což si myslím, že je obrovský úspěch. Larsson bude navždy žít v paměti všech čtenářů se svými dokonalými knihami, kterými dokázal pobláznit svět.
*
4/5
*